Dünyada “Türk Danteli” olarak bilinen iğne oyalarının çok eskilere
dayanan geçmişi bulunmaktadır. Oya sözcüğünün yabancı dillerde
karşılığının olmaması, bu sanatın da halı ve kilim dokumada olduğu gibi,
Türk kadınına ait olduğu görüşünü desteklemektedir. Hatırlanacağı gibi,
dünyada ilk dokuma örnekleri, Türk’lerin yaşadığı bölgelerde
bulunmuştur.
İğne oyalarının malzemesi genellikle ipektir. Günümüzde ipek böceği
eskisi kadar yetiştirilmemekte, doğal olarak, ipek kullanılarak üretilen
ürünler de azalmaktadır. Ancak, ipeğin yerini alan pamuk iplikleri de,
oya yapımında kullanılmaktadır.
Oyalar, işlendikleri araç, gereç ve işleme tekniklerine göre, tığ,
filkete koza, yün, mum, boncuk, dokuma kumaş oyaları gibi
sınıflandırılır.
Küçük iğnelerle yapılan oyaların, düğümler sıkıştırıldıkça örgü
gözleri de küçülür. Kullanılan ipliğin ipek ya da sentetik olmasına göre
de, gözeneklerin büyüklüğü değişir. İğne üzerine iplikle ilmik atarak
ve iğneyle ipliği bu ilmik içinden çekerek yapılan iğne oyalarında, kare
ve üçgen olmak üzere iki ilmek çeşidi bulunur. Tekli sarma veya çiftli
sarma biçiminde yapılabilen iğne oyalarının, tekli sarmasında, önce
kumaşa batırılan iğnenin üstüne, ipliğin sağdan sola doğru çevrilmesiyle
bir halka oluşturulur. İlmekler belli aralarla tekrar edilerek, zürafa
adı verilen birinci sıra tamamlanır. Dönüş sırasında, aynı ilmek, soldan
sağa doğru yönlendirilen halka içinden geçirilerek yapılmaktadır.
İkinci sıra ise, ya birinci sıradaki ilmeklerin birleşme noktalarına, ya
da ilmeğin ortasına iğneyi batırıp, aynı işlemler sürdürülerek, kök,
kaya ve ana oya gibi, bordürü oluşturacak motifler meydana getirilerek
yapılmaktadır. Motiflere, birli, pirinç, Mecnun yuvası, Trabzon/trabzan
gibi adlar verilmektedir. İğne oyalarında bir çiçek, bir yaprak, başlı
başına bir motif sayılmaktadır. Bunların, kullanıldığı yerlere göre
çeşitli biçimlerde dizilmesiyle, kompozisyonlar oluşmaktadır. Bu
kompozisyonlar, Ulamalar, Yemeni Oyaları, Hotoz Oyaları, Taç Oyaları,
Dal Oyaları, Saksı Oyaları, Kese Oyaları olarak sıralanır.
İğne oyalarından baş örtüsü, yanında sehpa örtüleri, masa örtüleri,
perdeler, fularlar gibi çeşitli dekoratif ürünler yapılabilir.
Motiflerin dik durmasını sağlamak için, atkılı, anten teli ve misina
kullanılır. Ayrıca, yumurta akı, şeker kitre, zamk, veya jelatin ile
motifler serleştirilebilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder