Düz dokuma yaygılarından kilimin, 4000 yıllık bir geçmişi olduğu
sanılmaktadır. En eski kilim örneğinin M.Ö 6500 yıllarına ait olduğu
tahmin edilmektedir. Orta Asya Yukarı Altay’lardaki Pazırık Kurganında
bulunmuştur. Kilim, dua eden kadınlar figürlerinden oluşmaktadır.
Truva’da M.Ö.2300 yıllarına ait bir kilim parçası bulunmuş olup, parça hakkında kesin bilgiler yoktur.
Kilim, halı dışındaki havsız dokuma yaygılara genel olarak verilen
isim olup, teknik olarak atkı iplikleri tarafından, çözgü ipliklerinin
tamamen örtüldüğü ‘Atkı Yüzlü’ veya “Atkı Görünüşlü” bir dokuma
çeşididir. Bu gruba giren diğer dokumalar cicim, zili ve sumaktır.
KİLİMLERDE DESEN VE RENK ÖZELLİKLERİ
Kilim desenleri dokuma tekniğinden dolayı genellikle geometrik
motiflerden oluşur. Mavi, turuncu, yeşil, lacivert, kırmızı, pembe,
güvez renkler kullanılmaktadır.
Kilim yüzeyinin desenlenmesi üç yolla mümkün olmaktadır.
1. Önceden dokunmuş kilimler model olarak kullanılmaktadır.
2. Dokuyucu kendi içinden geldiği gibi desenlemekte ve renklendirmektedir.
3. Çizilmiş desenler kullanılmaktadır.
1. Önceden dokunmuş kilimler model olarak kullanılmaktadır.
2. Dokuyucu kendi içinden geldiği gibi desenlemekte ve renklendirmektedir.
3. Çizilmiş desenler kullanılmaktadır.
Çözgü (Arış) ipi, genellikle yün tiftik kıl veya pamuk ipinden çift bükümlüdür.
Atkı (Argaç) ipi denilen renkli iplikler, çözgünün arasına geçirilirler. Atkı ipliklerinde, ince bükümlü ve koyun yünü kullanılır.
Atkı (Argaç) ipi denilen renkli iplikler, çözgünün arasına geçirilirler. Atkı ipliklerinde, ince bükümlü ve koyun yünü kullanılır.
Kilimler, yer yaygısı, seccade, yiyecek çuvalı, yastık, minder olarak isimlendirilir.
Motif ve desenler, toplum yapısı içerisinde geleneklerin, törelerin,
değerlerin ve inançların nesilden nesile aktarılmasını ve geçmişle
gelecek arasında iletişim kurulmasını sağlar.
Halı ve kilim motiflerini çeşitli şekilde sınıflandırmak mümkündür.
• Hayvansal motifler: Kuş, ejder, böcek.
• Bitkisel motifler: Ağaç, yaprak, çiçek, meyve.
• Geometrik motifler: Üçgen, dörtgen, dikdörtgen, eşkenar, dörtgendir
• Karışık motifler: Madalyon, rozet, çengel, sütun, yazı, harf, bulut, çintemanı, vazo.
• Sembolik motifler: Bu tür motifler aracılığı ile dokuyucu duygu düşünce ve fikirleri ile doğa güçlerinin simgelemektedir. Bunlara; kuş, hayat ağacı, el haç, tarak, ibrik, kandil motifleri örnek verilebilir.
• Hayvansal motifler: Kuş, ejder, böcek.
• Bitkisel motifler: Ağaç, yaprak, çiçek, meyve.
• Geometrik motifler: Üçgen, dörtgen, dikdörtgen, eşkenar, dörtgendir
• Karışık motifler: Madalyon, rozet, çengel, sütun, yazı, harf, bulut, çintemanı, vazo.
• Sembolik motifler: Bu tür motifler aracılığı ile dokuyucu duygu düşünce ve fikirleri ile doğa güçlerinin simgelemektedir. Bunlara; kuş, hayat ağacı, el haç, tarak, ibrik, kandil motifleri örnek verilebilir.
DOKUMA TEZGAHI NASIL HAZIRLANIR
Bütün düz dokuma yaygılar ve hatta düğümlü halılar aynı tip tezgahta
dokunabilirler. Hatta, bir tezgaha gerili olan tek bir çözgü sistemi
üzerine aynı zamanda bu dokumalardan birden fazlası bir arada
dokunulabilir.
İLİKLİ KİLİM
Çözgülerin arasına bir alttan ve bir üstten çözgüleri örtecek şekilde
yerleştirilen, değişik renkteki atkılar kendi motiflerinin
sınırlarından geri döner. O motifin sınırında komşu motifin, başka
renkteki atkısında, aynı yerden bir başka sıra geri dönerken, orada dik
bir çizgi meydana geliyorsa, iki desen arasında dikey bir ilik meydana
gelir. Çünkü yanyana duran çözgü çiftleri, iki desen sınırında, iki ayrı
atkı tarafından sarılarak geri çekilmişlerdir. Bu nedenle, atkı yüzlü
dokumalarda elden geldiğince dikey çizgilerden kaçınılır. Ancak, bu
dikey desen sınırlarında basamaklar halinde 1cm’yi geçmeyen ufak
iliklerin meydana gelmesi sağlanarak, boydan boya yırtıkların oluşması
önlenmiş olur. Uzun dikey çizgiler dokunduğu zaman, çok uzun yırtık gibi
ilikler meydana geleceğinden, hem yaygıya yırtık bir görünüş verir. Hem
de pratik ve sağlam olmayan bir yaygı ortaya çıkmış olur. Bu nedenle,
desenler daha köşeli ve daha çok enine çapraz ve kesik çizgilerden
meydana gelmekte, uzun dikey çizgiler ise basamaklara bölünmektedir.
İLİKSİZ ’’DİKEY ÇİZGİ OLMAYAN’’ KİLİMLER
İliklerin meydana gelmesini önlemek için, dikey çizgilerden
kaçınılarak, çoğunlukla çapraz ve enine çizgilerden oluşan desenler
dokunur. Ancak çok mecbur kalındığı zaman, birkaç yerde ilikler
görülebilir.
EĞRİ ATKILI KİLİM DOKUSU
Normal olarak atkılar, dikey çözgüler arasına enine düz bir hat
halinde geçirilir. Bu tür dokumada ise, atkılar kirkitle bastırılırken,
desene göre bazı yerde kuvvetli bazı yerde hafif şekilde bastırılır.
Böylece atkıların desene uygun bir eğrilikte çözgülerin arasından
geçirilmesi sağlanmış olur. Atkıların bazı yerlerde gergin, bazı
yerlerde gevşek durmasından dolayı, eğri ve yuvarlak çizgiler meydana
gelebilir. Geometrik kesinliği olmayan bir çiçeğin eğri hatlı bir dalın,
bir yaprağın realist bir şekilde dokunabilmesi, ancak çok kesin bir
dokuma desenin varlığı ile mümkündür. Osmanlı çadır kilimlerinde bu
teknik kullanılmıştır.
NORMAL ATKILAR ARASINA EK ATKI SIKIŞTIRILMASI
Daha önceden muntazam şekilde atılmış ve kirkit ile sıkıştırılmış
atkılar üzerine, ufak bir grup atkı atılarak sıkıştırılır. Sonradan onun
da üzerine muntazam bir şekilde birkaç sıra asıl atkılardan atılır
.
ATKILARIN AYNI ÇÖZGÜDEN GERİ DÖNMESİ İLE İLİKLERİN YOK EDİLMESİ
Ayrı desen alanlarından gelen desen iplikleri, karşılaştıkları aynı
tek çözgü üstünden geri dönüş yaparlar. Böylece dokuma sırasında dikey
desen sınırlarında, çiftli gruplar halinde birbirinden ayrılan
çözgülerin, birbirine bağlanması sağlanmış olur. Bazen atkıların teker
teker dönüşü ile, bazen de ikişer ikişer geriye dönüş yapmaları ile ilik
yok edilir.
SARMA KONTÜR
Atkılar arsında meydana gelen boşluklar ve iliklerin aynı renkteki
bir çerçeve ipliği ile, ortada kalan çözgülere teker teker yukarıya
doğru dikey çapraz ve enine sarılması ile dokumanın yüzünde iğne ile
işlenmiş–iğne ardı işlenmesini hatırlatan- çerçeve çizgileri meydana
gelir. Her atkı sırasının geriye dönüşümden sonra arada kalan bir çift
çözgüye, ayrı renkteki bir desen ipliği dolanır. Bu iplik boşlukta
ikinci sıranın doldurulmasına kadar bekletilip, tekrar bir çift çözgüye
dolanarak, desen boyunca devam eder. Ülkemizde hemen hemen her yörede
dokunan kilimlerde bu tekniğe rastlanır.
EĞRİ ATKILI KONTÜR
Desenler arasında geniş boşluklar bırakılarak, bunların arası desenin
kenarına paralel bir şekilde çözgülerin arasından geçirilerek, ayrı
renkte bir kontur ipliği ile doldurulur. Böylece, normal olarak enine
atılan atkılar arasında dikey, çapraz eğri şeritler halinde ’’Kilim
dokuması’’ ile arasındaki boşluklar doldurulmuş olur.
CİCİM
Kilimlerdeki ve bez ayağı dokumalardaki atkı ve çözgü sisteminden
ayrı olarak, renkli desen ipliklerinin kullanıldığı bir dokuma türüdür.
Düz bez ayağı dokuma veya atkı yüzlü dokuma zeminler üzerine ince
çizgiler halinde ’’Sarma’’ işlemesini andıran bir görünüşte olduğu için,
çoğunlukla halk arasında düz zeminli dokuma üzerine sonradan iğne ile
işlenen bir yaygı türü olarak bilinir. Cicim dokumalarda çoğunlukla
çapraz ve dikey çizgiler kullanılır. Enine çizgilerle aynı dolgulu
görünüş elde edemeyeceğinden, enine çizgilerden kaçınılır. Sumak
şeklinde sarılarak enine çizgiler meydana getirilir. Tezgahın arkasından
gelip, önüne geçen desen ipliklerinin kontrolü için, tezgahın arkasında
bir yardımcı bulunabilir ve çözgüleri desene göre belirli yerlerde
aralayarak, desen ipliklerini arkadan öne verir. Dokuyucu, yaygının
tersi, yani tezgahın ön yüzünde bulunur. Çözgüler arasına çoğunlukla
aynı renk ve kalınlıkta atkı atılır. Kirkitle sıkıştırıldıktan sonra,
desenin durumuna göre ele alınan uzunca renkli bir desen ipliği,
dokumanın arkasından önüne geçirilerek, bir çift çözgüyü atladıktan
sonra, tekrar araya geçirilerek serbest bırakılır. Öteki motif için de
aynı işlem tekrarlanır. Yaygının tüm eni boyunca değişik renkteki
motifler için atlamalar yapılıp, iplikler arkaya verildikten sonra, gene
bir sıra atkı atılıp sıkıştırılır. Tekrar motiflerin durumuna göre
arkadan sarkan iplikler birer çift çözgüyü atladıktan sonra geçirilip
bırakılır. Böylece dokumaya devam edilir. Bu durumda desen iplikleri,
çözgü çiftlerine sumak dokumadaki gibi sarılmış olur. Bu sarma işlemi,
ikinci sırada araya atkı atıldıktan sonra tamamlanmış olur.
SEYREK MOTİFLİ CİCİM
Zemini meydana getiren atkı ve çözgüler çoğunlukla aynı kalınlıkta ve
renkte iplikler olup, deseni meydana getiren iplikler bunlara nazaran
daha kalın olur. Bu, desenlere kabartma görünüşü verir. Daha çok çapraz
ve dikey çizgilerde meydana gelen ufak motifler, desen ipliğinin bir
çift çözgüyü ikinci sırada tamamlanan bir işlemle sarması ile meydana
gelir. Desenler, dokuma tekniği yüzünden, ince çizgiler halindedir.
Bazen motiflerin içi sumak veya zili tekniklerinden biri ile doldurulmuş
olabilir.
ATKI YÜZLÜ SEYREK MOTİFLİ CİCİM
Atkıların çözgülerini gizleyecek şekilde bol bırakılıp ’’Atkı yüzlü’’
bir zemin arasına, motiflerin dokunması ile meydana gelen bir
dokumadır. Daha kalın yaygıların elde edilmesi için, bu dokuma türü
kullanılmaktadır.
SIK MOTİFLİ CİCİM
Kalın yer yaygıları, heybe, çuval, hurç gibi dayanıklı olması gereken
kullanımlar için, üç tek çözgü sarılarak, bezayağı zemin arasına
dokunan cicimdir. Bunlarda dayanıklı bir dokuma elde etmek için motifler
birbirine çok yakın dokunur ki, bu dokumalar çoğunlukla zili
dokumalarla karıştırılır. Daha çok yastık, minder, heybe gibi yaygılar
bu teknikler dokunur. Ancak bu yaygın değildir.
ATKI YÜZLÜ SIK MOTİFLİ CİCİM
Üç atkı sarılarak dokunur. Ancak daha kalın bir yaygı elde etmek için, motifler sarılarak dokunur.
ZİLİ
İlk bakışta sık motifli cicimlere benzetilmekle beraber aslında cicim
dokumalarından tamamen ayrı bir dokuma türüdür. Dokuma tekniği
elverişli olmadığından, çok çeşitli desenler dokunamaz. Türkmen gülü, en
çok kullanılan desenlerdendir. Tarihsel gelişimi içinde bozulmadan
günümüze kadar intikal etmiştir.
DÜZ ZİLİ
Desenlerin içi 2-1, 3-1, 5-1, atlamalarla doldurulurken başta kalan
tek çözgüler ve atlamalar ile yaygının yüzünde dikey çizgili fitilli bir
görünüm meydana gelir. Bu dokuma türü de, bazı cicim, sumak ve öteki
zili teknikleri ile karışık olarak dokunabilir.
ÇAPRAZ ZİLİ
Her sırada birer çözgüyü başta bırakarak, öne geçirilen desen
iplikleri üst sırada birer çözgü yan tarafa kayarak atlatırlar. Böylece
başta kalan çözgüler ve üste çıkan desen iplikleri, çapraz çizgiler
oluşturur. Desene göre düz, çapraz, zemin boyunca büyük ’’V’’ ler
oluşturacak şekilde karşılıklı çapraz veya ortada eşkenar dörtgen
meydana getirecek şekilde içe dört yönde çapraz fitilli olarak
dokunabilir.
SEYREK ZİLİ
Düz bez dokuması zemin üzerine kesik kesik, birbiri ile bağlantısız,
serpilmiş 3-1, 5-1 atlamalı, düz zili dokuması tekniğinde ufak
motiflerden meydana gelir.
DAMALI ZİLİ
Dama taşı gibi 2-1, 3-1 atlamalarla bütün motif içleri doldurulur.
Daha çok diğer tekniklerle bir arada kullanılır. Bazen çapraz
çizgilerin kesişmesinden meydana gelen damalar motif zeminlerini
doldururlar. Bazen “Konturlu zili’’, “Zili - verne’’ tekniği ile meydana
gelen motiflerin içini doldurmak için bu teknikte damalı zeminler
dokunur.
KONTURLU ZİLİ (ZİLİ- VERNE)
İkili ve üçlü atlamalarla, kontur halinde desenlerin meydana
getirildiği zili türüdür. Atkı yüzlü veya bez dokuma geniş zeminler
üzerinde, cicim gibi konturlardan meydana gelen desenlerden oluşur.
Konturlar halindeki desenlerin meydana gelmesi için, her sırada normal
atkılar atıldıktan sonra, arkadan öne geçirilen renkli desen ipliği, 2-3
çözgü öne geçtikten sonra, bir üst sıradan geriye dönerek, tekrar öne
geçirilip, geriye doğru 2-3 çözgü atlatılır. Bu arada üst sıraya, geçen
desen ipliği tutulur. Dönüşte tekrar dikey olarak üst sıradan geriye
döndürülür. Bu teknikle ancak dikey ve çapraz çizgiler dokunabilir.
Enine çizgiler ise sumak tekniği ile sarılır. Konturlarla çevrilen
desenlerin içi ise, sumak damalı zili veya uzun atlamalarla doldurulur.
SUMAK
Cicim ve zililerde olduğu gibi, çözgü ve atkılar dışında, ayrıca
renkli desen iplikleri ile dokunmaktadır. Ayrı renkteki desen
ipliklerini çözgü çiftlerine devamlı olarak sarılması ile dokunur.
Renkli desen iplikleri motiflerin içini doldurduktan sonra, arkadan
başka renkteki bir desene atlatılır veya üst sıraya geçerler. Dokuma
çoğunlukla yaygının tersinden yapılır.
DÜZ SUMAK DOKUMASI
Desen ipliklerinin aynı yönde çözgülere sarılması ile meydana gelen,
düz sumak dokumalardır. Desen iplikleri her sırada aynı şekilde üstten
altta doğru veya alttan üstte doğru sarılarak dokunur ve araya atkı
atılır.
ATKISIZ DÜZ SUMAK DOKUMA
Araya atkı atılmadan dokunan düz sumak dokumasıdır. Daha çok
çuvalların yüzü bu teknikle dokunur. Sadece desen ipliklerinin çözgülere
çifter çifter sarılması ile meydana gelir. Atkı atılmaz bazı desen
iplikleri motif boyunca arkadan atlayarak motifin başına geçer bu yüzden
dokumanın yüzünde bir kabarıklık meydana gelir.
BALIKSIRTI SUMAK DOKUMASI
Desen ipliklerinin her sırada ters yönlerde çözgülere sarılması ile meydana gelen balık sırtı görünüşlü sumak dokumasıdır.
BALIKSIRTI ATKISIZ SUMAK DOKUMASI
Araya atkı atılmadan, birinci sıra üstten alta doğru desen ipliğinin
çözgülere dolanması ile dokunuyorsa, ikinci sıra bunun tersi desen
ipliklerinin çözgülere sarılması ile balık sırtı bir görünüş elde
edilir. Fakat araya atkı atılmaz.
TERS SUMAK DOKUMASI
Düz dokumanın tersine işten dışa doğru sararak dokumanın yüzünde daha kısa kabarıklıkların meydana geldiği sumak dokumasıdır.
ÇAPRAZ - ALTENATİF SUMAK DOKUMASI
Ters sumak dokumasının, her sırada birer çözgü çifti kayarak dokunmuş
çözgü şeklidir. Birinci sırada çözgü çiftleri arkadan gelip, öne doğru
ters bir şekilde sarıldıktan sonra, ikinci sırada birer çözgü kayarak,
aynı şekilde çözgülere sarılır. Bazen 2-3 çift çözgü bir arada sarılır.
Bu sumak dokuma şeklinin de, atkı ile ve atkısız dokunan şekilleri
vardır. Yaygılar çuvallar ve heybelerin dokunmasında bu teknik
uygulanır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder